Unitate Protejata Autorizata
Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap prevede ca angajarea persoanei cu handicap in munca se realizeaza in urmatoarele forme: pe piata libera a muncii, la domiciliu, in forme protejate. Formele protejate de angajare in munca includ locurile de munca protejate si unitatile protejate autorizate. Unitatea protejata este un operator economic de drept public sau privat, cu gestiune proprie, in cadrul caruia cel putin 30% din numarul total de angajati cu contract individual de munca sunt persoane cu handicap. Autorizatia de functionare ca unitate protejata este eliberata de catre Autoritatea Nationala pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilitati, Copii si Adoptii, prin ordin al presedintelui acesteia, la propunerea structurii de specialitate.
In data de 9 noiembrie 2020 au aparut procedura de autorizare a unitatilor protejate. Prin urmare, atunci cand alegeti sa lucrati cu o unitate protejata autorizata asigurati-va ca aceasta este autorizata sau re-autorizata conform noilor prevederi (autorizatia nu trebuie sa fie mai veche de aceasta data si are valabilitate de 3 ani). Unitatea protejata autorizata are obligatia ca, pe durata de valabilitate a autorizatiei, pana la data de 31 ianuarie a fiecarui an, sa prezinte Autoritatii raportul de activitate pentru anul precedent
Legea 448/2006 sustine ca toate Companiile cu peste 50 de angajati sunt obligate sa aleaga una din cele 3 variante de mai jos :
Anul trecut, prin Ordinul Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități nr. 1.001/2022 s-au înlocuit instrucțiunile care se regăseau in Ordinul președintelui Autorității Naționale pentru Persoanele cu Handicap nr. 590/2008.
4% x Numarul de angajati x Salariul minim brut pe economie
Numar de angajati in companie | Valoare fond handicap Lei/luna | Valoare fond handicap Lei/luna (ce poate fi folosit prin Unitate Protejata) |
---|---|---|
50 | 4.600 | 2.300 |
100 | 9.200 | 4.600 |
500 | 46.000 | 23.000 |
1000 | 92.000 | 46.000 |
5000 | 460.000 | 230.000 |
**Sumele sunt aproximative si nu includ TVA.
Dovada achizitionarii produselor sau serviciilor de la unitatile protejate autorizate intr-o anumita luna este reprezentata de: acordului de parteneriat, factura si dovada platii. In cadrul acordului de parteneriat trebuie specificat domeniul sau domeniil de activitate pentru care unitatea protejata este autorizata.
Asa cum am mentionat mai sus, sunt deductibile doar produse sau serviciile realizate prin propria activitate a unitatii protejate, asta in conditiile in care legea nu interzice unei unitati protejate sa comercializeze si alte produse. Prin urmare, in cazul achizitiilor de produse de la o unitate protejata, firma care are peste 50 salariati si intentioneaza sa achizitioneze produsele in scopul deducerii din fondul pentru handicap, poate solicita un certificat de producator prin care furnizorul dovedeste ca produsele sunt fabricate in cadrul unitatii.
Accessand link-ul acesta gasiti direct pe site-ul anaf.ro instructiuni de completare a formularului 100. Referinte cu privire la Unitatile Protejate gasiti la punctul 3.1.6
In calitate de Unitate Protejata Autorizata va mentionam ca noi indeplinim toate conditiile prevazute de aceasta lege iar colaborand cu noi aveti garantia ca valoarea serviciilor achizitionate este deductibila.
Telefon: +40 724 724 427
Email: vanzari@unitati-protejate.ro
Adresa: Bucuresti, Sector 3, Str. Ilioara 27A